Little artist
Benny heeft zijn rugzak op zijn rug en daar steekt een grote kwast uit. Wat zou er nog meer in de rugzak zitten? Benny opent de rugzak en laat de kwasten en verf zien. Benny is een echte kunstenaar!
Benny heeft zijn rugzak op zijn rug en daar steekt een grote kwast uit. Wat zou er nog meer in de rugzak zitten? Benny opent de rugzak en laat de kwasten en verf zien. Benny is een echte kunstenaar!
This activity is about the cartoon Little Princess: I want to go on holiday. The children think about spring cleaning and going on holiday. They also learn how to greet a member of the royal family! This activity can be spread over two lessons.
De manier waarop kinderen een vreemde taal verwerven is in principe hetzelfde als de moedertaalverwerving. Een kind luistert eerst in de ‘stille periode’ naar onbekende taalklanken, intonatie, zinsmelodie en daarna gaat het verbanden leggen tussen klanken en begrippen.
TPR staat voor Total Physical Response, oftewel je doet wat je zegt. In dit artikel lees je hoe je dat toe kunt passen in je lessen met games, stories en songs.
Als je luistert naar een onbekende taal, hoor je vaak een brei aan klanken. Sommige klanken kunnen net anders klinken dan in je eigen taal, of zelfs onbekend zijn. In dit artikel lees je meer over het onderscheiden van klanken.
Soms verwacht je dat kinderen woorden verstaan terwijl dat niet zo is. Die verwachting wordt vaak gevoed omdat jij veel meer weet dan je kinderen, bijvoorbeeld omdat je een goed woordbeeld hebt bij veel Engelse woorden en veel meer kennis van de wereld.
Bijna alle kinderen houden van muziek. Door veel naar liedjes te luisteren, de tekst uit te beelden en mee te zingen onthouden de kinderen de taal beter. Op een speelse manier leren de kinderen de goede uitspraak en chunks (brokjes tekst).
Soms verwacht je als leerkracht dat kinderen woorden verstaan terwijl dat niet zo is. Die verwachting wordt vaak gevoed omdat jij veel meer weet dan je kinderen. Het is echter van vitaal belang om telkens eerst betekenis te geven aan de (nieuwe) woorden die kinderen horen.
TPR staat voor Total Physical Response, oftewel leren door beweging. Dit helpt de woorden aan te leren en te onthouden. Door TPR-activiteiten uit te voeren zorg je ervoor dat de kinderen weer geconcentreerd meedoen. Ze hebben immers kunnen bewegen!
De manier waarop kinderen een vreemde taal verwerven is in principe hetzelfde als het proces van de moedertaalverwerving. Een kind luistert eerst in de ‘stille periode’ naar onbekende taalklanken, intonatie, zinsmelodie en daarna legt het verbanden tussen klanken en begrippen.
Liedjes zijn ideaal om woorden in te slijpen en om kinderen te laten wennen aan structuren. Dit komt onder andere door de melodie, het ritme en de herhaling. Zomaar een liedje laten luisteren is echter weinig zinvol. Er zijn een aantal dingen waar je op moet letten.
Als woorden betekenis krijgen door hun context beklijven ze beter. In veel methodes staan luisteropdrachten met verschillende soorten vragen, maar je kunt het begrip soms ook oefenen met een spel. Een flinke portie lol motiveert leerlingen om te blijven luisteren.
Als kinderen luisteren en meteen iets maken, kun je kijken of ze je begrepen hebben. Het vereist wel een vrij grote woordenschat en motorische vaardigheid (fijne motoriek) van de kinderen, en een grote woordenschat van jou.
Luistervaardigheid is een ingewikkeld proces. Zorg er dus voor dat kinderen voor ze gaan luisteren voorbereid zijn, zowel wat betreft taal als inhoud. Het doen van voorspellingen voor het luisteren kan helpen het begrip en de aandacht tijdens het luisteren te vergroten.
This activity creates a starting point of Saint Nicholas vocabulary that is present in the group, after which a game is played to revise the spelling of the words.
De meeste basisscholen kiezen voor een lesmethode Engels zodat de taalleerlijn geborgd is. De keuze voor een methode start altijd met het in kaart brengen van de ambitie van de school. Hier vind je een stappenplan voor het kiezen van een lesmethode.