Resultaat 113–128 van de 235 resultaten wordt getoond

Lezen & voorlezen 4 – Begrijpend lezen

Bij scholen die meer ervaring hebben met Engels is het verstandig om begrijpend lezen een vast onderdeel te maken van de Engelse les of bij een CLIL-project. Dat kan als de leerlingen het technische lezen onder de knie hebben.

Lezen & voorlezen 5 – Boeken om te lezen en voorlezen

Welke boeken kun je het beste voorlezen aan je leerlingen? Welke boeken kunnen je kinderen al zelf lezen? Om tot de beste keuze te komen, is het belangrijk dat je goed nadenkt over wat jij belangrijk vindt, waar je bij aan wilt sluiten en wat het niveau van het Engels is van je leerlingen.

Lezen & voorlezen 7 – Voorlezen met expressie

Als je met expressie en enthousiasme voorleest, kun je een boek begrijpelijker en aantrekkelijker maken voor een kind. Wie wil dat nu niet? Bovendien dien je als rolmodel hoe de kinderen zelf stil lezen (in hun hoofd) en hoe ze hardop voorlezen. All it takes is preparation and practice.

Lezen & voorlezen 8 – Help kinderen boeken begrijpen

Het is belangrijk bij het voorlezen veel aandacht aan het talige aspect van het boek te besteden. Als de taal te moeilijk is en een kind het boek niet begrijpt, zal het niet zoveel plezier beleven aan het boek. In dit artikel lees je hoe je kinderen kunt helpen om boeken te begrijpen.

Little artist

Benny heeft zijn rugzak op zijn rug en daar steekt een grote kwast uit. Wat zou er nog meer in de rugzak zitten? Benny opent de rugzak en laat de kwasten en verf zien. Benny is een echte kunstenaar!

Little Princess: I want to go on holiday – Groep 1-4

This activity is about the cartoon Little Princess: I want to go on holiday. The children think about spring cleaning and going on holiday. They also learn how to greet a member of the royal family! This activity can be spread over two lessons.

Luisteren 1

De manier waarop kinderen een vreemde taal verwerven is in principe hetzelfde als de moedertaalverwerving. Een kind luistert eerst in de ‘stille periode’ naar onbekende taalklanken, intonatie, zinsmelodie en daarna gaat het verbanden leggen tussen klanken en begrippen.

Luisteren 2 – Klanken onderscheiden

Als je luistert naar een onbekende taal, hoor je vaak een brei aan klanken. Sommige klanken kunnen net anders klinken dan in je eigen taal, of zelfs onbekend zijn. In dit artikel lees je meer over het onderscheiden van klanken.

Luisteren 2 – Luisteren om woorden te leren

Soms verwacht je dat kinderen woorden verstaan terwijl dat niet zo is. Die verwachting wordt vaak gevoed omdat jij veel meer weet dan je kinderen, bijvoorbeeld omdat je een goed woordbeeld hebt bij veel Engelse woorden en veel meer kennis van de wereld.

Luisteren 3 – Liedjes luisteren

Bijna alle kinderen houden van muziek. Door veel naar liedjes te luisteren, de tekst uit te beelden en mee te zingen onthouden de kinderen de taal beter. Op een speelse manier leren de kinderen de goede uitspraak en chunks (brokjes tekst).

Luisteren 3 – Luisteren om woorden te leren

Soms verwacht je als leerkracht dat kinderen woorden verstaan terwijl dat niet zo is. Die verwachting wordt vaak gevoed omdat jij veel meer weet dan je kinderen. Het is echter van vitaal belang om telkens eerst betekenis te geven aan de (nieuwe) woorden die kinderen horen.

Luisteren 4 – Luisteren en begrijpen: TPR

TPR staat voor Total Physical Response, oftewel leren door beweging. Dit helpt de woorden aan te leren en te onthouden. Door TPR-activiteiten uit te voeren zorg je ervoor dat de kinderen weer geconcentreerd meedoen. Ze hebben immers kunnen bewegen!

Luisteren 4 – Luisteren naar instructies: Classroom English

De manier waarop kinderen een vreemde taal verwerven is in principe hetzelfde als het proces van de moedertaalverwerving. Een kind luistert eerst in de ‘stille periode’ naar onbekende taalklanken, intonatie, zinsmelodie en daarna legt het verbanden tussen klanken en begrippen.