In het kader van De Nationale Voorleesdagen van 20 tot 30 januari hebben we twee playlists met filmpjes van Engelse prentenboeken samengesteld: een voor de kinderopvang en een voor de onderbouw. Door goed te kijken en luisteren leren de kinderen veel nieuwe woorden en zinnen.
De boeken in de playlists zijn verkrijgbaar bij Practicum Educatief. Kinderdagverblijven en basisscholen die lid zijn van EarlyBird krijgen korting op hun bestelling. Kijk voor de kortingscode op het EarlyBird-portal onder 'bestellingen'. Tips: 1. Speel na het kijken van het filmpje verschillende spelletjes met de kernwoorden of zing een lied dat bij de woorden van het boek hoort. 2. Lees naast het filmpje ook het boek voor. Jij kunt namelijk iets wat het filmpje niet kan: interactief voorlezen. Wil je weten hoe je het beste Engelstalige boeken kunt voorlezen of meer tips? Ga dan naar de didactiek sectie op onze portal voor basisscholen of voor kinderopvang.
Ik dacht: Dit is iets voor mij! Dit wil ik doen! Ik denk dat dat ook bij mijn kwaliteiten past. Het is iets waar ik enthousiast van word en daar ga ik echt voor. Ik kan daardoor andere mensen enthousiasmeren om dat samen met mij te doen. Celine Jonkers is vvto-coördinator op de Bernardusschool in Zoeterwoude. De Bernardusschool timmert al een aantal jaar aan de weg en wordt dit schooljaar gevisiteerd voor het EarlyBird kwaliteitskeurmerk. Celine rondde voor de zomervakantie de Basiscursus vvto-coördinator af. We spreken met haar over haar rol en de meerwaarde van een vvto-coördinator op school.
Uit het onderzoek Peil.Engels blijkt dat de aanwezigheid van een coördinator en/of werkgroep Engels positief samenhangt met de prestaties van de leerlingen. Wat is de toegevoegde waarde van een coördinator? Verbaast het je dat een school beter scoort als er een coördinator is?
Nee, dat verbaast mij niet. Als er geen coördinator is loopt het niet goed. Het wordt dan niet als belangrijk gezien. De aanwezigheid van een coördinator onderstreept dat iets belangrijk is. We hebben namelijk ook een taalcoördinator en een rekencoördinator. Voor mij is Engels net zo belangrijk als taal en rekenen. Als coördinator kun je je collega’s ook helpen als ze onzeker zijn over hun Engels of worstelen met de vraag ‘Hoe moet ik Engels geven?’ Door de Basiscursus vvto-coördinator heb ik veel kennis in huis gehaald waardoor ik een vraagbaak en een voorbeeld voor mijn collega’s kan zijn. Ze kunnen bij mijn les komen kijken of we kunnen samen naar hun les kijken om het voor te bereiden. Je kan ze ook attenderen op cursussen die ze verder kunnen helpen, omdat je je er meer mee bezig houdt. Twee collega’s kwamen bijvoorbeeld naar mij toe met de vraag of er niet iets was voor hun onzekerheid in het spreken. Dat heb ik voor hen uitgezocht en zij gaan nu de cursus Let’s talk volgen. Waarom heeft de Bernardusschool voor een vvto-coördinator gekozen? Wat is de trigger geweest? Want het hoeft niet: er zijn genoeg scholen die geen vvto-coördinator hebben. Sabine, onze directeur, doet veel met internationalisering. Zij heeft een visie op de 21e-eeuwse vaardigheden, de wereld waarin we leven, hoe we kinderen het beste klaar kunnen stomen voor de maatschappij. Engels is daar een belangrijk onderdeel van. Als je directeur daar het belang van inziet werkt dat stimulerend. Ik ben in 2016 op de Bernardusschool gekomen en vanaf het schooljaar daarna ben ik in de werkgroep Engels gegaan. Ik heb intrinsiek altijd wel iets gehad met het vak Engels. Toen ik in de werkgroep kwam zat Sabine er zelf ook in, puur omdat er niemand was die kar trok. Toen waren we nog bezig met de eerste visitatie voor het EarlyBird-keurmerk en waren we nog wel wat onzeker. Sabine heeft toen een keer iets laten vallen over de Basiscursus vvto-coördinator en ik dacht: Dit is iets voor mij! Dit wil ik doen! Ik denk dat dat ook bij mijn kwaliteiten past. Het is iets waar ik enthousiast van word en daar ga ik echt voor. Ik kan daardoor andere mensen enthousiasmeren om dat samen met mij te doen. Sabine kan dat niet alleen, want als directeur heeft zij al genoeg te doen. Toen ik aanbood om de coördinatorcursus te doen sprong ze een gat in de lucht! Zie jij een meerwaarde in de cursus die je hebt gevolgd voor jouw rol als coördinator? Absoluut! In de cursus heb ik zoveel kennis opgedaan die mij helpt als coördinator. Het is heel anders dan bijvoorbeeld de cursus Classroom English. In die cursus ben je meer bezig met ‘Hoe geef ik Engels in de klas?’ Hier gingen we veel meer de diepte in en kijk je verder dan de methode en de les die je geeft. Je vergroot je achtergrondkennis, je krijgt zicht op waar je naartoe wil, je ontwikkelt je als vraagbaak voor je collega’s en in je rol als coach. Voor mij heeft de cursus zeker een meerwaarde. Krijg je ook extra uren voor je rol als vvto-coördinator? Je hoort vaak dat vvto-coördinatoren geen extra uren krijgen en het in hun vrije tijd moeten doen. Het is bij ons een LB-functie. Niet alle LB’ers krijgen hier uren voor, dus het is een beetje schipperen in je eigen tijd. Er staat wel tegenover dat je in deze functie niet in heel veel andere werkgroepen hoeft te zitten. Dus daarin word je gecompenseerd. Inschrijving geopend: Classroom English, Let's talk en Basiscursus vvto-coördinator vanaf september6/4/2020
Vanaf september organiseren we in de avonduren de cursussen Classroom English, Let's talk en de Basiscursus vvto-coördinator met open inschrijving. Kijk voor meer informatie en voor inschrijving op deze pagina.
Wil je starten met vroeg vreemdetalenonderwijs Engels, wereldburgerschap of andere internationaliseringsactiviteiten? Heb je de oude IPV-subsidie pas 1 of 2 keer aangevraagd? Vanaf 15 april kunnen scholen IFO-subsidie aanvragen. IFO staat voor 'internationalisering funderend onderwijs' en is de opvolger van IPV. De subsidie kan o.a. worden aangevraagd voor nascholing en materialen. Kijk voor meer informatie over de regeling op de website van DUS-I. De subsidie wordt verstrekt op volgorde van binnenkomst tot het plafond bereikt is, dus wees er snel bij. Hulp nodig bij de aanvraag? Neem gerust contact met ons op.
Tot 11 mei kunnen scholen ook nog IPV-subsidie aanvragen. De subsidie moet dan wel (voor een deel) dit schooljaar nog worden besteed. Kijk voor IPV op de website van Nuffic Op het EarlyBird-portal: CLIL-project over War and Peace, Engelse activiteiten voor Easter en Spring5/3/2020
75 jaar vrijheid: CLIL-project over War and Peace
Op 5 mei vieren we in Nederland 75 jaar vrede sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog. Ter gelegenheid van dit jubileum heeft EarlyBird voor leerlingen in de bovenbouw die minimaal drie jaar Engels hebben gehad het CLIL-project War and Peace ontwikkeld. In vier lessen gaan de leerlingen aan de slag met de begrippen vrede, vrijheid, oorlog, conflict en alles wat daar mee samenhangt. Het CLIL-project sluit aan bij de aanbodsdoelen van het SLO. Engelse activiteiten voor Easter Ben je op zoek naar Engelse activiteiten voor Easter? Op het portal vind je allerlei leuke ideeën voor de onder- en bovenbouw, met TPR-liedjes, een Easter egg hunt, Easter crosswords en filmpjes van Peppa Pig en Maisy over Pasen. CLIL-activiteiten voor Spring De lente komt eraan! Op het EarlyBird-portal vind je verschillende CLIL-activiteiten voor het thema Spring voor de onder- en bovenbouw. Leerlingen in de onderbouw leren over de life cycle of butterflies. De activiteiten voor de bovenbouw gaan over de life cycle of frogs en de life cycle of insects. EarlyBird-scholen kunnen de activiteiten en bijbehorende flashcards en werkbladen downloaden op het EarlyBird-portal.
Vorige week woensdag vond de EarlyBird Master Class plaats in Den Haag. Catherine van Beuningen (Hogeschool Utrecht) deed verslag van onderzoek naar de principes van Content and Language Integrated Learning, dat in samenwerking met de Hogeschool Utrecht, EarlyBird, de Marnix Academie en vijf basisscholen is uitgevoerd. In het basisonderwijs hebben we volop mogelijkheden om taalontwikkeling in het Engels te koppelen aan andere vakken en projecten. Maar hoe doe je dat op zo’n manier dat dat uitdagend én haalbaar is? Dat het goed is voor het Engelse taalgebruik van de kinderen én voor het bereiken van inhoudelijke leerdoelen? In het onderzoek hebben de deelnemende leerkrachten in een professionele leergemeenschap (PLG) lessen ontworpen, geïmplementeerd en geëvalueerd gericht op hoogwaardige vak én taalontwikkeling. Dat gebeurde met inzet van 6 CLIL-principes die zijn afgeleid uit theorie met betrekking tot CLIL, tweedetaalverwerving en taalgericht vakonderwijs. Deze principes zijn:
Tijdens de Master Class is Catherine van Beuningen aan de hand van concrete lesvoorbeelden verder ingegaan op het waarom en hoe van deze principes. Voor elk van de principes zullen factsheets worden gemaakt, zoals dit factsheet voor principe 6. De overige factsheets en verslag van het onderzoek volgen in 2020.
We kijken terug op een leerzame middag en bedanken alle deelnemers voor hun komst!
Vorige week is het onderzoek Peil.Engels - Einde basisonderwijs gepresenteerd, dat de Inspectie van het Onderwijs uit heeft laten voeren. Ruim tweeduizend groep 8-leerlingen van 95 Nederlandse basisscholen zijn in het onderzoek getest op hun gespreksvaardigheid, luister- en leesvaardigheid en woordenschat. Zowel eibo-scholen als vvto-scholen hebben meegedaan aan het onderzoek. Enkele belangrijke conclusies van het onderzoek zijn:
|
|