• Basisscholen
  • Kinderopvang
    • Engels voor peuters
    • Benny climbs a tree
  • Ouders
  • Netwerk
    • Netwerkdagen
    • Basisscholen
    • Kinderdagverbijven
  • Nascholing
    • Individuele inschrijving
    • Classroom English
    • Let's talk
    • Time to CLIL!
    • Basiscursus vvto-coördinator
    • Cambridge English B2
    • Aan de slag met Benny's Playground
    • Studiedagen en workshops
    • Onze trainers
  • Pilgrims
  • Nieuws
  • Portal
EarlyBird
  • Basisscholen
  • Kinderopvang
    • Engels voor peuters
    • Benny climbs a tree
  • Ouders
  • Netwerk
    • Netwerkdagen
    • Basisscholen
    • Kinderdagverbijven
  • Nascholing
    • Individuele inschrijving
    • Classroom English
    • Let's talk
    • Time to CLIL!
    • Basiscursus vvto-coördinator
    • Cambridge English B2
    • Aan de slag met Benny's Playground
    • Studiedagen en workshops
    • Onze trainers
  • Pilgrims
  • Nieuws
  • Portal

Filmpjes van prentenboeken voor De Nationale Voorleesdagen

7/1/2021

 
In het kader van De Nationale Voorleesdagen van 20 tot 30 januari hebben we twee playlists met filmpjes van Engelse prentenboeken samengesteld: een voor de kinderopvang en een voor de onderbouw. Door goed te kijken en luisteren leren de kinderen veel nieuwe woorden en zinnen.

De boeken in de playlists zijn verkrijgbaar bij Practicum Educatief. Kinderdagverblijven en basisscholen die lid zijn van EarlyBird krijgen korting op hun bestelling. Kijk voor de kortingscode op het EarlyBird-portal onder 'bestellingen'.

Tips:
1. Speel na het kijken van het filmpje verschillende spelletjes met de kernwoorden of zing een lied dat bij de woorden van het boek hoort.
2. Lees naast het filmpje ook het boek voor. Jij kunt namelijk iets wat het filmpje niet kan: interactief voorlezen.  Wil je weten hoe je het beste Engelstalige boeken kunt voorlezen of meer tips? Ga dan naar de didactiek sectie op onze portal voor basisscholen of voor kinderopvang.

Playlist voor kinderopvang (peuters)
Playlist voor basisscholen (onderbouw)

In gesprek met… Celine Jonkers, vvto-coördinator op de Bernardusschool in Zoeterwoude

8/9/2020

 
Ik dacht: Dit is iets voor mij! Dit wil ik doen! Ik denk dat dat ook bij mijn kwaliteiten past. Het is iets waar ik enthousiast van word en daar ga ik echt voor. Ik kan daardoor andere mensen enthousiasmeren om dat samen met mij te doen.
​Celine Jonkers is vvto-coördinator op de Bernardusschool in Zoeterwoude. De Bernardusschool timmert al een aantal jaar aan de weg en wordt dit schooljaar gevisiteerd voor het EarlyBird kwaliteitskeurmerk. Celine rondde voor de zomervakantie de Basiscursus vvto-coördinator af. We spreken met haar over haar rol en de meerwaarde van een vvto-coördinator op school.
​Hoe ben je het schooljaar van start gegaan?

Ik heb een presentatie voor het team gehouden over de meerjarenbeleidsdoelen Engels. Waar werken we naartoe en waar gaan we dit jaar aan werken? Ook heb ik het team geïnformeerd over het kwaliteitskeurmerk. We willen namelijk graag dit schooljaar het EarlyBird kwaliteitskeurmerk halen. Ik heb vijf data ingepland om samen met de werkgroep Engels om de tafel te zitten en op die manier het proces te bewaken. De werkgroep bestaat uit leerkrachten uit elke bouw en ikzelf. Het doel van de werkgroep is zicht houden op zaken die rondom Engels gebeuren en het meerjarenbeleidsplan.
Foto
​Uit het onderzoek Peil.Engels blijkt dat de aanwezigheid van een coördinator en/of werkgroep Engels positief samenhangt met de prestaties van de leerlingen. Wat is de toegevoegde waarde van een coördinator? Verbaast het je dat een school beter scoort als er een coördinator is?

Nee, dat verbaast mij niet. Als er geen coördinator is loopt het niet goed. Het wordt dan niet als belangrijk gezien. De aanwezigheid van een coördinator onderstreept dat iets belangrijk is. We hebben namelijk ook een taalcoördinator en een rekencoördinator. Voor mij is Engels net zo belangrijk als taal en rekenen.

Als coördinator kun je je collega’s ook helpen als ze onzeker zijn over hun Engels of worstelen met de vraag ‘Hoe moet ik Engels geven?’ Door de Basiscursus vvto-coördinator heb ik veel kennis in huis gehaald waardoor ik een vraagbaak en een voorbeeld voor mijn collega’s kan zijn. Ze kunnen bij mijn les komen kijken of we kunnen samen naar hun les kijken om het voor te bereiden. Je kan ze ook attenderen op cursussen die ze verder kunnen helpen, omdat je je er meer mee bezig houdt. Twee collega’s kwamen bijvoorbeeld naar mij toe met de vraag of er niet iets was voor hun onzekerheid in het spreken. Dat heb ik voor hen uitgezocht en zij gaan nu de cursus Let’s talk volgen.

Waarom heeft de Bernardusschool voor een vvto-coördinator gekozen? Wat is de trigger geweest? Want het hoeft niet: er zijn genoeg scholen die geen vvto-coördinator hebben.

​Sabine, onze directeur, doet veel met internationalisering. Zij heeft een visie op de 21e-eeuwse vaardigheden, de wereld waarin we leven, hoe we kinderen het beste klaar kunnen stomen voor de maatschappij. Engels is daar een belangrijk onderdeel van. Als je directeur daar het belang van inziet werkt dat stimulerend.

Ik ben in 2016 op de Bernardusschool gekomen en vanaf het schooljaar daarna ben ik in de werkgroep Engels gegaan. Ik heb intrinsiek altijd wel iets gehad met het vak Engels. Toen ik in de werkgroep kwam zat Sabine er zelf ook in, puur omdat er niemand was die kar trok. Toen waren we nog bezig met de eerste visitatie voor het EarlyBird-keurmerk en waren we nog wel wat onzeker. Sabine heeft toen een keer iets laten vallen over de Basiscursus vvto-coördinator en ik dacht: Dit is iets voor mij! Dit wil ik doen! Ik denk dat dat ook bij mijn kwaliteiten past. Het is iets waar ik enthousiast van word en daar ga ik echt voor. Ik kan daardoor andere mensen enthousiasmeren om dat samen met mij te doen.​ Sabine kan dat niet alleen, want als directeur heeft zij al genoeg te doen. Toen ik aanbood om de coördinatorcursus te doen sprong ze een gat in de lucht!

Zie jij een meerwaarde in de cursus die je hebt gevolgd voor jouw rol als coördinator?

Absoluut! In de cursus heb ik zoveel kennis opgedaan die mij helpt als coördinator. Het is heel anders dan bijvoorbeeld de cursus Classroom English. In die cursus ben je meer bezig met ‘Hoe geef ik Engels in de klas?’ Hier gingen we veel meer de diepte in en kijk je verder dan de methode en de les die je geeft. Je vergroot je achtergrondkennis, je krijgt zicht op waar je naartoe wil, je ontwikkelt je als vraagbaak voor je collega’s en in je rol als coach. Voor mij heeft de cursus zeker een meerwaarde.

Krijg je ook extra uren voor je rol als vvto-coördinator? Je hoort vaak dat vvto-coördinatoren geen extra uren krijgen en het in hun vrije tijd moeten doen.

​Het is bij ons een LB-functie. Niet alle LB’ers krijgen hier uren voor, dus het is een beetje schipperen in je eigen tijd. Er staat wel tegenover dat je in deze functie niet in heel veel andere werkgroepen hoeft te zitten. Dus daarin word je gecompenseerd.

Inschrijving geopend: Classroom English, Let's talk en Basiscursus vvto-coördinator vanaf september

6/4/2020

 
Vanaf september organiseren we in de avonduren de cursussen Classroom English, Let's talk en de Basiscursus vvto-coördinator met open inschrijving. Kijk voor meer informatie en voor inschrijving op deze pagina.

Nieuwe subsidieregeling IFO: aanvragen vanaf 15 april

6/4/2020

 
Wil je starten met vroeg vreemdetalenonderwijs Engels, wereldburgerschap of andere internationaliseringsactiviteiten? Heb je de oude IPV-subsidie pas 1 of 2 keer aangevraagd? Vanaf 15 april kunnen scholen IFO-subsidie aanvragen. IFO staat voor 'internationalisering funderend onderwijs' en is de opvolger van IPV. De subsidie kan o.a. worden aangevraagd voor nascholing en materialen. Kijk voor meer informatie over de regeling op de website van DUS-I. De subsidie wordt verstrekt op volgorde van binnenkomst tot het plafond bereikt is, dus wees er snel bij. Hulp nodig bij de aanvraag? Neem gerust contact met ons op.

Tot 11 mei kunnen scholen ook nog IPV-subsidie aanvragen. De subsidie moet dan wel (voor een deel) dit schooljaar nog worden besteed. Kijk voor IPV op de website van Nuffic

Op het EarlyBird-portal: CLIL-project over War and Peace, Engelse activiteiten voor Easter en Spring

5/3/2020

 
75 jaar vrijheid: CLIL-project over War and Peace
Op 5 mei vieren we in Nederland 75 jaar vrede sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog. Ter gelegenheid van dit jubileum heeft EarlyBird voor leerlingen in de bovenbouw die minimaal drie jaar Engels hebben gehad het CLIL-project War and Peace ontwikkeld. In vier lessen gaan de leerlingen aan de slag met de begrippen vrede, vrijheid, oorlog, conflict en alles wat daar mee samenhangt. Het CLIL-project sluit aan bij de aanbodsdoelen van het SLO.

Engelse activiteiten voor Easter
Ben je op zoek naar Engelse activiteiten voor Easter? Op het portal vind je allerlei leuke ideeën voor de onder- en bovenbouw, met TPR-liedjes, een Easter egg hunt, Easter crosswords en filmpjes van Peppa Pig en Maisy over Pasen. 

CLIL-activiteiten voor Spring
De lente komt eraan! Op het EarlyBird-portal vind je verschillende CLIL-activiteiten voor het thema Spring voor de onder- en bovenbouw. Leerlingen in de onderbouw leren over de life cycle of butterflies. De activiteiten voor de bovenbouw gaan over de life cycle of frogs en de life cycle of insects.

EarlyBird-scholen kunnen de activiteiten en bijbehorende flashcards en werkbladen downloaden op het EarlyBird-portal.

Nu verkrijgbaar: prentenboek Benny climbs a tree

3/3/2020

 
Met trots presenteren we Benny climbs a tree, het eerste prentenboek in de serie van ons programma Benny’s Playground. Met het prentenboek beleven peuters en kleuters een avontuur in het Engels! Benny klimt hoog in een boom. Onderweg komt hij zijn dierenvriendjes tegen en telt hij de bladeren. Wat gebeurt er als Benny en zijn vriendjes bovenin de boom komen?

Benny climbs a tree sluit aan bij het peuterprogramma Benny's Playground, maar kan ook prima worden gebruikt op basisscholen en door ouders die de Engelse avonturen van Benny met hun kind thuis willen beleven.

Bij het prentenboek is een extra activiteit beschikbaar. Kinderdagverblijven en basisscholen die met Benny's Playground werken kunnen de activiteit downloaden op het EarlyBird-portal.

Wil je meer weten over Benny climbs a tree of het prentenboek bestellen? Lees dan hier verder.
Bestellen
Foto

OBS de Springplank in Fijnaart krijgt predicaat 'excellent' voor Engels onderwijs

27/1/2020

 
Felicitaties voor OBS de Springplank in Fijnaart! Zij hebben op 20 januari het predicaat 'excellente school' gekregen voor hun Engelse onderwijs. Het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap prijst scholen met bijzondere kwaliteiten die uitblinken in een specifiek excellentieprofiel. Een prestatie om trots op te zijn, omdat nog geen 2% van alle basisscholen in Nederland dit behaalt.
​
OBS de Springplank is de laatste jaren sterk in beweging en zet in op de ontwikkeling van de Engelse taal. Vanaf groep 1 is Engels geïntegreerd in het onderwijs. De Engelse lessen worden ondersteund door een vakdocent. "We merken dat dit onze leerlingen goed voorbereidt op de toekomst," zegt Judith Aardema, directeur van OBS De Springplank.

Na de officiële uitreiking op 20 januari door het ministerie was het tijd voor een feestje. De leerkrachten werden flink in het zonnetje gezet en met de hele school is de erkenning uitbundig gevierd. "De leerkrachten hebben er immers voor gezorgd dat de kwaliteit van ons onderwijs zo hoog is," vertelt Judith trots.

Ben je benieuwd naar OBS de Springplank? You are more than welcome to visit!
Foto
Foto

Terugblik EarlyBird Master Class: CLIL in de klas

18/11/2019

 
Vorige week woensdag vond de EarlyBird Master Class plaats in Den Haag. Catherine van Beuningen (Hogeschool Utrecht) deed verslag van onderzoek naar de principes van Content and Language Integrated Learning, dat in samenwerking met de Hogeschool Utrecht, EarlyBird, de Marnix Academie en vijf basisscholen is uitgevoerd.

In het basisonderwijs hebben we volop mogelijkheden om taalontwikkeling in het Engels te koppelen aan andere vakken en projecten. Maar hoe doe je dat op zo’n manier dat dat uitdagend én haalbaar is? Dat het goed is voor het Engelse taalgebruik van de kinderen én voor het bereiken van inhoudelijke leerdoelen?

In het onderzoek hebben de deelnemende leerkrachten in een professionele leergemeenschap (PLG) lessen ontworpen, geïmplementeerd en geëvalueerd gericht op hoogwaardige vak én taalontwikkeling. Dat gebeurde met inzet van 6 CLIL-principes die zijn afgeleid uit theorie met betrekking tot CLIL, tweedetaalverwerving en taalgericht vakonderwijs. Deze principes zijn:
​1. Bied context bij nieuwe inhoud en taal.
2. Maak vakinhoud en vaktaal toegankelijk (geef taalsteun t.b.v. begrip).
3. Stimuleer interactie.
4. Stimuleer en begeleid toepassing van kennis, zowel inhoud als taal.
5. Besteed aandacht aan de ontwikkeling van vakspecifieke taal(vaardigheid).
6. Gebruik de eerste taal (T1) als opstap voor het leren.
Cursus Time to CLIL!
Willen jullie je met het schoolteam verder verdiepen in CLIL? Dan is onze cursus Time to CLIL! iets voor jullie. Deze cursus is ontwikkeld met input van het onderzoek dat op de Master Class is gepresenteerd. Kijk voor meer informatie op earlybirdie.nl/clil.
Tijdens de Master Class is Catherine van Beuningen aan de hand van concrete lesvoorbeelden verder ingegaan op het waarom en hoe van deze principes. Voor elk van de principes zullen factsheets worden gemaakt, zoals dit factsheet voor principe 6. De overige factsheets en verslag van het onderzoek volgen in 2020.

We kijken terug op een leerzame middag en bedanken alle deelnemers voor hun komst!

Met het hele team een cursus volgen bij Pilgrims in Canterbury? Vraag Erasmus+ subsidie aan en alle kosten worden vergoed!

15/11/2019

 
Cursusinstituut Pilgrims is al jaren een begrip in de wereld van vroeg vreemdetalenonderwijs Engels. Jaarlijks volgen meer dan 150 Nederlandse vvto-leerkrachten een cursus bij Pilgrims in Canterbury. Voor deze cursussen kan Erasmus+ subsidie worden aangevraagd die voldoende is om alle cursus-, reis- en verblijfskosten te vergoeden voor het hele team. Voor basisscholen een prachtige kans!

In de cursussen verbeter je je Engelse taalvaardigheid en leer je over de vakdidactiek van vroeg vreemdetalenonderwijs Engels. Je krijgt vertrouwen in het spreken van de Engelse taal en doet veel tips op die je in je eigen lessen in de praktijk kunt brengen. Ben je al een keer naar Pilgrims geweest of heb je al meer ervaring met vvto? Dan is de vervolgcursus CLIL for Primary Teachers iets voor jou. Deze cursus staat geheel in het teken van Content and Language Integrated Learning.

Pilgrims en EarlyBird werken al meer dan 10 jaar samen. In die jaren hebben we veel enthousiaste feedback gekregen van scholen die naar Pilgrims zijn afgereisd. We vertellen je graag meer over de cursusmogelijkheden en bieden gratis ondersteuning bij de subsidieaanvraag. Neem voor meer informatie contact met ons op via pilgrims@earlybirdie.nl of 06 214 298 97. Meer informatie vind je ook op onze website: www.earlybirdie.nl/pilgrims.
​
Foto
Foto

Onderzoek Peil.Engels

14/11/2019

 
Vorige week is het onderzoek Peil.Engels - Einde basisonderwijs gepresenteerd, dat de Inspectie van het Onderwijs uit heeft laten voeren. Ruim tweeduizend groep 8-leerlingen van 95 Nederlandse basisscholen zijn in het onderzoek getest op hun gespreksvaardigheid, luister- en leesvaardigheid en woordenschat. Zowel eibo-scholen als vvto-scholen hebben meegedaan aan het onderzoek.

Enkele belangrijke conclusies van het onderzoek zijn:
  • Luistervaardigheid: Leerlingen op reguliere eibo-scholen behalen significant vaker enkel A1-niveau en significant minder vaak het hogere B1-niveau dan leerlingen op scholen met vervroegd eibo of vvto.
  • Leesvaardigheid: Ook voor Engelse leesvaardigheid presteren leerlingen gemiddeld op A2-niveau en halen leerlingen op vvto-scholen gemiddeld significant hogere scores dan leerlingen op eibo-scholen. Leerlingen op vvto-scholen halen significant vaker B1-niveau dan leerlingen van beide typen eibo-scholen.
  • Woordenschat: Leerlingen op vvto-scholen kennen gemiddeld significant meer woorden dan leerlingen op eibo-scholen.
  • Gespreksvaardigheid: Tussen vvto-leerlingen en eibo-leerlingen zijn er geen significante verschillen in de gemiddelde score en de behaalde ERK-niveaus.
Scholen met ​coördinator Engels presteren beter
In het onderzoek is ook gekeken in hoeverre de prestaties van leerlingen en de inrichting van het onderwijsleerproces met elkaar samenhangen. Een belangrijke uitkomst van het onderzoek is dat de prestatieverschillen tussen scholen samenhangen met de aanwezigheid van een coördinator of werkgroep Engels. Slechts een derde van de scholen geeft in het onderzoek aan een coördinator of werkgroep voor het vak Engels te hebben. Een van de aanbevelingen van de focusgroep die bij het onderzoek was betrokken is dan ook: elke school zou een coördinator Engels moeten hebben.
Vanaf januari 2020: Basiscursus vvto-coördinator in Amsterdam en Rotterdam
​Ben je een vvto-coördinator of zie je jezelf in die rol in de toekomst? Heb je daarnaast enige ervaring met vvto Engels en een goede beheersing van de Engelse taal? Dan is deze cursus iets voor jou! Kijk voor meer informatie en voor inschrijving op earlybirdie.nl/vvto-coordinator.
Meer weten?
Meer weten over het onderzoek Peil.Engels? Het onderzoeksverslag vind je hier.
<<Vorige

Contact

Expertisecentrum EarlyBird B.V.
Molenmeesterstraat 27
​2645 MB Delfgauw
Telefoon: 06 21 429 897 / 06 30 888 895
E-mail: info@earlybirdie.nl

Algemene Voorwaarden
Klachtenreglement

 

 
Foto
  • Basisscholen
  • Kinderopvang
    • Engels voor peuters
    • Benny climbs a tree
  • Ouders
  • Netwerk
    • Netwerkdagen
    • Basisscholen
    • Kinderdagverbijven
  • Nascholing
    • Individuele inschrijving
    • Classroom English
    • Let's talk
    • Time to CLIL!
    • Basiscursus vvto-coördinator
    • Cambridge English B2
    • Aan de slag met Benny's Playground
    • Studiedagen en workshops
    • Onze trainers
  • Pilgrims
  • Nieuws
  • Portal