• Basisscholen
  • Kinderopvang
    • Engels voor peuters
    • Benny climbs a tree
  • Ouders
  • Netwerk
    • Netwerkdagen
    • Basisscholen
    • Kinderdagverbijven
  • Nascholing
    • Individuele inschrijving
    • Classroom English
    • Let's talk
    • Time to CLIL!
    • Basiscursus vvto-coördinator
    • Cambridge English B2
    • Aan de slag met Benny's Playground
    • Studiedagen en workshops
    • Onze trainers
  • Pilgrims
  • Nieuws
  • Portal
EarlyBird
  • Basisscholen
  • Kinderopvang
    • Engels voor peuters
    • Benny climbs a tree
  • Ouders
  • Netwerk
    • Netwerkdagen
    • Basisscholen
    • Kinderdagverbijven
  • Nascholing
    • Individuele inschrijving
    • Classroom English
    • Let's talk
    • Time to CLIL!
    • Basiscursus vvto-coördinator
    • Cambridge English B2
    • Aan de slag met Benny's Playground
    • Studiedagen en workshops
    • Onze trainers
  • Pilgrims
  • Nieuws
  • Portal

Onderzoek Peil.Engels

14/11/2019

 
Vorige week is het onderzoek Peil.Engels - Einde basisonderwijs gepresenteerd, dat de Inspectie van het Onderwijs uit heeft laten voeren. Ruim tweeduizend groep 8-leerlingen van 95 Nederlandse basisscholen zijn in het onderzoek getest op hun gespreksvaardigheid, luister- en leesvaardigheid en woordenschat. Zowel eibo-scholen als vvto-scholen hebben meegedaan aan het onderzoek.

Enkele belangrijke conclusies van het onderzoek zijn:
  • Luistervaardigheid: Leerlingen op reguliere eibo-scholen behalen significant vaker enkel A1-niveau en significant minder vaak het hogere B1-niveau dan leerlingen op scholen met vervroegd eibo of vvto.
  • Leesvaardigheid: Ook voor Engelse leesvaardigheid presteren leerlingen gemiddeld op A2-niveau en halen leerlingen op vvto-scholen gemiddeld significant hogere scores dan leerlingen op eibo-scholen. Leerlingen op vvto-scholen halen significant vaker B1-niveau dan leerlingen van beide typen eibo-scholen.
  • Woordenschat: Leerlingen op vvto-scholen kennen gemiddeld significant meer woorden dan leerlingen op eibo-scholen.
  • Gespreksvaardigheid: Tussen vvto-leerlingen en eibo-leerlingen zijn er geen significante verschillen in de gemiddelde score en de behaalde ERK-niveaus.
Scholen met ​coördinator Engels presteren beter
In het onderzoek is ook gekeken in hoeverre de prestaties van leerlingen en de inrichting van het onderwijsleerproces met elkaar samenhangen. Een belangrijke uitkomst van het onderzoek is dat de prestatieverschillen tussen scholen samenhangen met de aanwezigheid van een coördinator of werkgroep Engels. Slechts een derde van de scholen geeft in het onderzoek aan een coördinator of werkgroep voor het vak Engels te hebben. Een van de aanbevelingen van de focusgroep die bij het onderzoek was betrokken is dan ook: elke school zou een coördinator Engels moeten hebben.
Vanaf januari 2020: Basiscursus vvto-coördinator in Amsterdam en Rotterdam
​Ben je een vvto-coördinator of zie je jezelf in die rol in de toekomst? Heb je daarnaast enige ervaring met vvto Engels en een goede beheersing van de Engelse taal? Dan is deze cursus iets voor jou! Kijk voor meer informatie en voor inschrijving op earlybirdie.nl/vvto-coordinator.
Meer weten?
Meer weten over het onderzoek Peil.Engels? Het onderzoeksverslag vind je hier.

Reageren is niet langer mogelijk.

Contact

Expertisecentrum EarlyBird B.V.
Molenmeesterstraat 27
​2645 MB Delfgauw
Telefoon: 06 21 429 897 / 06 30 888 895
E-mail: info@earlybirdie.nl

Algemene Voorwaarden
Klachtenreglement

 

 
Foto
  • Basisscholen
  • Kinderopvang
    • Engels voor peuters
    • Benny climbs a tree
  • Ouders
  • Netwerk
    • Netwerkdagen
    • Basisscholen
    • Kinderdagverbijven
  • Nascholing
    • Individuele inschrijving
    • Classroom English
    • Let's talk
    • Time to CLIL!
    • Basiscursus vvto-coördinator
    • Cambridge English B2
    • Aan de slag met Benny's Playground
    • Studiedagen en workshops
    • Onze trainers
  • Pilgrims
  • Nieuws
  • Portal